Barbaros Tapan

Şöhret kumar gibi

12 Kasım 2023
Bir üniversitede profesör olan Paul Matthews’un hayatı, milyonlarca yabancının bir anda onu rüyalarında görmeye başlamasıyla altüst olur. Paul çok geçmeden bu ani şöhretin getirdikleriyle yüzleşmek zorunda kalır... Kristoffer Borgli’nin hem senaryosunu kaleme aldığı hem de yönetmenliğini üstlendiği sürreal komedi “Dream Scenario”un ilk gösterimi Toronto Uluslararası Film Festivali’nde yaptı. Prömiyerin ardından dijital platformda izleyiciyle buluşan filmin ana karakteri Profesör Paul Matthews’u oynayan usta oyuncu Nicolas Cage ve Kristoffer Borgli, “Dream Scenario”u Hürriyet Kelebek okurları için anlattı.

 Kristoffer, bu ilginç senaryo fikri nasıl ortaya çıktı, merak ediyorum...

- Kristoffer Borgli: Bir grup farklı profesörün işinden kovulduğunu gördüm ve çok ilgimi çekti. Bu profesörler podcast’lere çıkıp nasıl hissettiklerini anlatıyorlardı. Neyle suçlandıklarını bir türlü anlayamıyorlardı. Bu suçların hepsinin başkalarının zihninde uydurulduğunu savunuyorlardı. İnsanlar da büyük merakla dinliyordu... Bu şekilde senaryo fikrim oluşmaya başladı... “Dream Scenario” ABD’nin banliyölerinde bir yerde yaşayan bir profesörün insanların rüyalarında görünerek aniden ünlü olmasını ve hayatını altüst etmesini anlatıyor. Tamamen rüyada gerçekleşen bir şeyin gerçek hayatta sonuçları olabileceği fikri hoşuma gitti.

 Filmde gerçek ve rüya sahneleri iç içe...

- Kristoffer Borgli: Evet, filmin gerçekliğinde gördüğünüz bazı sahneler var, bir de rüya versiyonu. Bunlar, nasıl farklılaştıklarıyla oynamak işin en eğlenceli olan tarafıydı. Aradaki farkın tam olarak ne olduğunu hatırlıyor musunuz bilmiyorum ama tekrar bakarsanız, sahnelerin rüya versiyonunda detay eksikliği olduğunu fark edeceksiniz... Ancak yine de hemen anlayabileceğiniz kadar açık değil. Mükemmeldi.

 Nicholas Cage’i filmde oynatmaya nasıl karar verdiniz?

- Kristoffer Borgli: Sanki bu adamın, Paul Matthews için harika bir geçmişi vardı. Gözümde Nicolas’ı, Paul Matthews olarak çok kolay bir şekilde canlandırabiliyordum. Bu nedenle Paul Matthews karakteri için onu seçtim.

O VİDEOYU DURDURAMADIM 

Yazının Devamını Oku

Acımasız suikastçı

5 Kasım 2023
“Yedi”, “Dövüş Kulübü” ve “Benjamin Button’ın Tuhaf Hikâyesi” gibi başarılı yapımlarla tanınan yönetmen David Fincher, bu kez aksiyon ve macera dolu “The Killer” filmine imza attı. Alexis Nolent tarafından yazılan ve Luc Jacamon tarafından çizilen, aynı isimli çizgi roman serisinden uyarlanan film, acımasız bir suikastçının hayatını konu alıyor.Dünya prömiyerini 80. Venedik Uluslararası Film Festivali’nde yapan “The Killer”da işiyle ilgili artık vicdan azabı çekmeye başlayan ve iç sesiyle savaşan suikastçıyı ünlü oyuncu Michael Fassbender canlandırdı. Tilda Swinton’ın da oyuncu kadrosunda yer aldığı filmi ünlü yönetmen David Fincher, Hürriyet Kelebek okurlarına anlattı.

◊ “The Killer”da bir suikastçının iç sesini duyuyoruz. Böyle bir film yapmak istemenize ne sebep oldu?

- İç ses, hikâye anlatma aracı olarak çok hoşuma gidiyor. Hep kendime şunu sormuşumdur: “Neden bir karakterin düşüncelerini ele geçirdiğimizde, kendine yalan söyleyen pek çok insan tanıyorken, onun doğruyu söylediğini düşünüyoruz?” Yaptığı işi seri cinayetten ayırmak için kendisine bir kod yaratmak zorunda olan suikastçı fikrini sevdim. Sonra bu kodun ya da duvardaki tuğlaların onun ihtiyaçları zorunda kalınarak sökülmesi fikri de hoşuma gitti.

İYİ İŞ ÇIKARDIK

◊ Michael Fassbender bir süredir beyazperde yerine otomobil yarış pistlerinde... Bu filmin onun için bir geri dönüş olduğunu düşünüyor musunuz?

- Hayır, bunu onun için bir geri dönüş olarak görmüyorum. Evet artık pek ortalıkta görünmüyor çünkü bambaşka bir kariyeri var. Bu filmi onun sürüş takvimine yerleştirmemiz gerekiyordu. Onu yakaladığımız için kendimizi şanslı hissettik. Onu istedik. Eğer yarış sezonları arasında onun penceresine sığamasaydık muhtemelen filmi çekemezdik. Yapamazdım. Michael’ın kesinlikle mükemmel bir yeteneği var ve büyük işler yapabiliyor... Filmdeki suikastçı hakkında bildiğimiz şeylerin çoğu çok sınırlı. Michael bu karakterin her rengini size verebilecek bir aktör.

◊ Filmdeki suikastçı karakteri her şeyi kontrol ediyormuş gibi davranıp, aslında neredeyse bu kontrolü kaybetmek istiyormuş gibi görünüyor.

- Evet... Filmde onun düşüncelerine ulaşıyoruz ama bilinçaltına yeterince erişebiliyor muyuz bilemiyorum. Suratınıza yumruk yiyene kadar tüm planların iyi ve güzel olduğunu düşünüyorum. Filmin sürükleyici doğası asıl mesele... Konu aslında şu; bir kamera alıyoruz, onu bir karakterin yörünge yuvalarına yerleştiriyoruz ve size onun düşüncelerini veriyoruz. Böylece her şey belirli bir bakış açısını nasıl örneklendirdiğinizle ilgili hale geliyor. Seyirci için kesinlikle yorucu bir şey istiyoruz... Fakat filmi izlerken seyirci üstüne geldiğini hissettiği şeylerden kaçıyorsa, iyi iş çıkardınız demektir. İyi iş çıkardık çocuklar.

Yazının Devamını Oku

Usta gazetecinin büyük sırrı

29 Ekim 2023
Gelecek vadeden yazar Alley Russo, efsanevi ‘Gonzo Gazetecisi’ Walker Reade’in asistanı olarak işe başlar. Russo’nun görevi, Walker’ın uzun zamandır vaat ettiği kitabını yayımlamasına yardımcı olmaktır. Zaman içinde Walker Reade’in uyuşturucu bağımlılığı sebebiyle artık yazamadığını fark eden Russo, sivri görüşleriyle tanınan yazarın düşüncelerini kendi filtresinden geçirerek kaleme almaya başlar... Cheryl Della Pietra’nın aynı adlı romanından uyarlanan “Gonzo Girl” filminin yönetmenliğini Oscar ve Altın Küre ödüllü oyuncu Patricia Arquette üstlendi. Patricia Arquette ‘ilk uzun metrajlı’ yönetmenlik deneyimini yaşadığı “Gonzo Girl”de Claudia karakterini oynadı. Filmde ‘Walker Reade’ rolünde Willem Dafoe ve ‘Alley Russo’ rolünde ise Camila Morrone yer aldı. İlk gösterimi, eylül ayında Toronto Uluslararası Film Festivali’nde yapılan “Gonzo Girl”ün başarılı isimleri Hürriyet Kelebek okurlarına filmi anlattı.

 Patricia, bu hikâyeyi anlatmak istemene ne sebep oldu?

- Patricia Arquette: Cheryl Della Pietra, çalıştığı zamandan ilham alarak bu harika kitabı yazdı. Cheryl büyürken benim için büyük bir ilham kaynağıydı. Bu işte ilginç olduğunu düşündüğüm birçok tema da vardı. 90’larda büyümek, ünlüleri tanımak, onların yörüngesinde olmak nasıl bir şeydi çok merak ediyordum. Karşılıklı bağımlılığın belirsiz doğasına ve sınırlarınızın ne kadar çok olduğuna, sınırlarınızı nasıl aştığınıza ve başka birinin ne olduğuna bakmak istedim. Dünya seni bir kutuda tutmak istiyor. Gerçekten ilginç olduğunu düşündüğüm pek çok şey vardı.

 Claudia karakterini oynamaya nasıl karar verdiniz?

- Patricia Arquette: Aslında ilk etapta filmin başka bir yönetmeni vardı. Bana da Claudia karakteri için teklif getirdiler. Menajerime, “Bu senaryoda bir şeyler var ama tam olarak aradığım şey orada değil” dedim. Sonra yönetmen başka bir projeyle meşgul olduğu için yapımla araları bozuldu. Sonra bana yönetmemi teklif ettiler. Claudia karakterine yenilikler ekledik. Böylece hem filmin yönetmenliğini üstlendim hem de Claudia karakerini oynadım.

 Kendi setinize nasıl yaklaşmak istediniz?

- Patricia Arquette: Pek çok fikrim vardı. Ama çok yüksek bütçemiz olmadığını biliyordum. Bazı sahneleri özel efektlerle çekmemiz gerekiyordu.

Özel efekt için paramız yoktu. Bütçeye takılmadan ilerlemeyi seçtim. Bazen boğuluyormuş gibi hissettim ama her geçen gün daha da heyecanlandım.

DOĞUM GÜNÜMDE FİLME SEÇİLDİĞİMİ ÖĞRENDİM

Yazının Devamını Oku

İçimizdeki canavar

22 Ekim 2023
Japon yönetmen, yapımcı ve senarist Hirokazu Kore-eda’nın yeni filmi “Monster” (Canavar) dünya prömiyerini 76’ncı Cannes Film Festivali’nde yaptı. Küçük oğlunun davranışlarında rahatsız edici değişimler fark eden bekar bir annenin çocuğunun öğretmeniyle yüzleşmesini anlatan “Monster”, Cannes’da “En İyi Senaryo” ve “Queer Palm” ödüllerine layık görüldü. Başarılı yönetmen Hirokazu Kore-eda, gerçek hayatta içimizdeki ‘canavar’ın nasıl ortaya çıkabileceğini ve film sürecini Hürriyet Kelebek okurlarına anlattı.

 Filme neden “Canavar” adını verdiniz?

- Filmimizde gerçek canavarlar yok ama... İletişim kurmayı bıraktığınız, karşınızdakini anlamaya çalışmadığınız zaman artık onu bir canavar olarak görmeye başlarsınız ve aynı zamanda içinizde bir canavar büyümeye başlar. Ben de böyle bir dünyayı tasvir etmeye çalışıyordum... Filmin adı ilk etapta farklıydı ancak yapımcıyla senaryo üzerinde çalışırken kendimizi şu anki isme daha yakın hissettik. “Canavar” olarak adlandırılması gerektiğini önerdik. İşte film böyle ortaya çıktı.

Filmlerinizin çoğunda çocuklarla çalışıyorsunuz. Aktörler kadar eğitimli olmayan çocuklarla iletişiminizi nasıl  kuruyorsunuz?

- Çocuklarla çalışmak gerçekten çok zaman alıyor. Sanırım bu biraz öğretmen olmaya benziyor. Sabırla onların dilini bulmalı ve tamamen ikna olana kadar beklemelisiniz... Hiçbir şeyi zorlamamak, hiçbir şeyi aceleye getirmemek gerekiyor. Beklemek, çocuklarla yakınlaşmak ve bağ kurmak en önemlisi... Daha önce çektiğim filmlerde çocukları yönlendirdiğimde senaryoyu okumalarını değil, repliklerini istedikleri şekilde söylemelerini sağlardım. Bu filme kadar çocukları birçok kez bu şekilde yönettim.

“Monster”da daha farklı bir yol mu izlediniz?

- Evet, çünkü “Monster”da iki ana çocuk karakterin iç çatışması o kadar hassas ki, onların kim olduklarını, kişiliklerini yarattığımız karakterlere nakletmek istemedim. Bunun tehlikeli olduğunu düşündüm. Bu durumda onlara senaryoyu okuttuk, prova yaptık. Filmdeki var oluş şekilleriyle onları çok özgün tasvir edebildik.

ÖNEMLİ OLAN SETTE AYNI DİLİ DEĞİL VİZYONU PAYLAŞMAK

Yazının Devamını Oku

Hollywood’a ihtiyacım yok artık

15 Ekim 2023
Johnny Depp, eski eşi Amber Heard ile verdiği hukuk mücadelesi döneminde dışlandığı sinema dünyasına, Fransız yapımı “Jeanne Du Barry” filmiyle döndü. Ünlü aktör, Fransa Kralı 15’inci Louis ile tarihe ‘son kraliyet metresi’ olarak geçen Jeanne du Barry’nin ilişkisini anlatan filmde kralı canlandırdı.

Filmin hem senaryosunu kaleme alan, hem yapımcılığını üstlenen, hem de yönetmen koltuğunda oturan Maiwenn ise Jeanne du Barry olarak izleyici karşısına çıktı. 2023 yılının en pahalı Fransız filmi unvanına sahip olan “Jeanne Du Barry”i Johnny Depp, Maiwenn ve filmin bir diğer oyuncusu Benjamin Lavernhe, Hürriyet Kelebek okurları için anlattı.

 Maiwenn, hikâye 18’inci yüzyılda geçmesine rağmen filmin modern bir yanı da var. Bunu neden istediniz...

- Maiwenn: Filmi yazmaya başladığımda ani farkındalıklar yaşadım. 18. yüzyıla dair pek çok film izledim. Ama fark ettim ki, izlediğim filmleri beğenmiyordum. Bunun nedeni diyalogların eski moda Fransızca olması ve çok fazla diyalog içermesiydi. Ben de kendi kendime dedim ki, “Kendi kimliğimi, kendi yazma tarzımı bulmalıyım. Fransız tarzı dilin beni etkilememesi gerekiyor.”

18. yüzyıl tarzı bir diyalogdan ziyade, her şeyin zamansız olmasını istedim. Çeşitli sahneleri çekmeye başladığımızda oyunculara metne takılıp kalmamalarını söyledim, onlardan çok doğal olmalarını istedim. Ancak bu sefer de çok fazla doğaçlama yapmalarına izin vermenin iyi bir fikir olmadığını anladım. Çünkü üslup bir parodiye ya da komediye dönüştü. Ben de onları yönlendirdim ve şöyle dedim: “Metne sadık kalın, ancak doğru olmadığını düşündüğünüz kelimeler ya da virgüller varsa, o zaman öyle söyleyin. Diyalog sırasında kendinizi evinizde gibi hissetmenizi istiyorum.” İşte bu şekilde zamana saygı duymakla oyunculara saygı duymak arasında mutlu bir denge kurmaya çalıştım.

Filmin Cannes’daki ilk gösteriminden sonra dakikalarca alkışlandınız. Neler hissettiniz?

- Johnny Depp: Birkaç saniyeliğine bu beni biraz korkuttu çünkü bir döngünün içinde sıkışıp kalmışım gibi hissediyordum. Seyircilerden gelen alkışlar ve tepkiler, beni çok gururlandırdı.

GÖRÜŞTÜĞÜMÜZDE JOHNNY’E ÂŞIK OLDUM

Yazının Devamını Oku

İnanılmaz derecede ilgi çekici bir figür

8 Ekim 2023
Amerikan edebiyatının önemli isimlerinden Flannery O’Connor’ın hayat hikâyesi beyazperdeye aktarıldı. 39 yaşında lupus hastalığı nedeniye hayatını kaybeden Flannery O’Connor’ın ilk romanı “Bilge Kan”ı yayımlamak için verdiği mücadeleyi konu alan “Wildcat”, 50. Telluride Film Festivali’nde ilk kez izleyiciyle buluştu. Yönetmen ve senaristliğini Ethan Hawke’ın üstlendiği “Wildcat” filminde Flannery O’Connor’ı ise Ethan Hawke’nin kızı Maya Hawke canlandırdı. Yönetmen ve başarılı oyuncular, biyografik drama türündeki filmi Hürriyet Kelebek okurlarına anlattı.

◊ Ethan Hawke, neden biyografi türünde bir film çekmek istediniz?

- Ethan Hawke: Eskiden kafelerde oturup sigara içerek biyografik filmlerin ne kadar kötü olduğunu ve onları ne kadar sevmediğimi anlatan 20 yaşında bir çocuktum. Şimdi baktığımda ise onlardan bir milyon tane yaptım. Biyografik filmleri insanların hayatlarına açılan pencereler olarak görmeye başladım. Başka bir evrene açılan, güzel bir pencere.

◊ Flannery O’Connor’ı anlatmaya nasıl ve ne zaman karar verdiniz?

- Ethan Hawke: Annem, okumam için Flannery O’Connor’ın kitabını verdi. Maya da bir gün bana Flannery’nin “Dua Günlüğü” kitabını getirdi ve bu ikimiz için güzel bir buluşma alanıydı. Bu kitap, sanattaki yaşam hakkında konuşmanın yoluydu. Maya bundan çok şey öğrendi... Tabii filmi yaparken onun ne kadar karmaşık olduğunu anlamak için pek çok araştırma yaptım. Flannery O’Connor, bakılması çok çirkin olan bir Amerika’da büyüdü. Etrafındaki ikiyüzlülüğü fark eden bir gözü vardı ve bunu yazdı. Kendi ikiyüzlülüğünü, çevresindeki toplumun ikiyüzlülüğünü keşfederek derinlemesine araştırdı. Onun inanılmaz derecede ilgi çekici bir figür olduğunu gördüm.

FLANNERY O’CONNOR’A HAYRAN KALDIM

◊ Maya sizin Flannery O’Connor’la yolunuz nasıl kesişti?

- Maya Hawke:

Yazının Devamını Oku

Avrupalılar gibi film yapmak istedim

1 Ekim 2023
1950’lerin başlarında The New Yorker için mizah yazıları yazmaya başlayan Woody Allen, 60’larda Greenwich Village’da stand-up komedyeni olarak sahneye çıktı. Üç komedi albümü çıkardı ve kendi adını taşıyan albümüyle “En İyi Komedi Albümü” dalında Grammy Ödülü’ne aday gösterildi. Neredeyse her yıl film yapmaya devam eden Allen, birden fazla Oscar, Altın Küre, BAFTA ve bir Grammy Ödülü kazandı. Kariyerini altmış yıldan fazla devam ettiren 87 yaşındaki başarılı Amerikalı yönetmen Woody Allen, senaristliğini ve yönetmenliğini üstlendiği drama ve gerilim filmi “Coup de Chance” ile tekrar beyazperdede seyirciyle buluşmayı hedefliyor. “Avrupalılar gibi filmler yapmak istiyordum. Bu küçüklük hayalimi gerçekleştirmeye çalıştım” cümlesiyle “Coup de Chance” filmine verdiği değeri anlatan Woody Allen, Hürriyet Kelebek okurları için soruları yanıtladı.

 Fransızca bir film yapmaya karar vermenize ne sebep oldu?- Küçükken, sinema izlemeye başladığımda ve yönetmen olmayı istediğimde beni en çok etkileyen Avrupa sineması; Fransız, İtalyan, İsveç filmleriydi. Hepimiz Avrupalı olmak istiyorduk. Avrupalılar gibi filmler yapmak istiyorduk. Hayatım boyunca film yaparak bu küçüklük hayalimi gerçekleştirmeye çalıştım. Bu filmi önce Paris’te yaşayan iki Amerikalı karakter üzerinden çekecektim. Sonra kendi kendime düşündüm; bu benim 50’nci filmim ve Paris’i o kadar çok seviyorum ki bunu Fransızca çekmeliyim dedim. Fransızca bilmiyorum ama bu beni rahatsız etmedi çünkü tüm oyuncular İngilizce konuşuyordu. Ben de bunu tamamen Fransızca yapacağımı düşündüm ve bunu yaparken harika vakit geçirdim. Gerçek bir Avrupalı sinemacı olduğumu hissettim. Yıllar önce François Truffaut, Jean-Luc Godard ve Alain Resnais’ın tüm filmlerini izlemiştim ve bu yüzden o gruba katılıp Fransızca bir film yapmak istedim ve yaptım. Aynı zamanda tabii ki bunu yaparken çok fazla iş birliği ve yardım aldım.

Fransızca konuşan oyuncuları dinlemek sizin için bir zorluk yarattı mı?

- Hayır, çok basitti. Örneğin bir Japon filmi izlerseniz, oyunculuğun iyi, gerçekçi ve doğal olduğunu ya da dramatik, aptalca, fazla abartılı olduğunu anlayabilirsiniz. Burada da aynı şey var. Oyuncuların beden dilinden ve duygularından, dili anlamadan, ne zaman gerçekçi olup olmadıklarını anlayabiliyordum.

Eğer bunu yapmasaydım ve kelimeleri ben yazsaydım bu durumdan o kadar da zevk almayabilirdim. Oyuncular senaryoyu okudu ve anladılar. Onlar birinci sınıf aktörler ve aktrisler, bunu başardılar. Aslında onları çok fazla yönlendirmeme gerek yoktu.

Birkaç kez bir şey söylemek zorunda kaldığımda İngilizce konuştular. Yani bunu Fransızca yapmak benim için zor olmadı.

HAYATIM BOYUNCA HASTANEYE GİTMEDİM

Yazının Devamını Oku

31-0 yenilen mazlumların hikâyesi

24 Eylül 2023
“Thor: Ragnarok”, “Thor: Love and Thunder” gibi bilinen ünlü filmlerin yönetmenliğini üstlenen Taika Waititi, 2014 tarihli ve aynı isimli belgesele dayanan “Next Goal Wins” filmiyle izleyenleri hem geçmişe götürmeyi hem de ğlendirmeyi hedefliyor. 2023 Toronto Uluslararası Film Festivali’nde ilk gösterimini yapılan “Next Goal Wins” filminin 17 Kasım’da vizyona girmesi planlanıyor. Hollandalı-Amerikalı teknik direktör Thomas Rongen, 2001’de 31-0 mağlubiyetleriyle dünyanın en zayıf futbol takımlarından biri kabul edilen Amerikan Samoa Milli Takımı’nı, 2014 FIFA Dünya Kupası elemelerine götürme ve mevcut kadroyu kaliteli bir takıma dönüştürme görevini üstlenir. Thomas Rongen ile bizzat bir araya gelerek karakterini canlandıran Michael Fassbender ve başarılı yönetmen Taika Waititi, Hürriyet Kelebek okurlarına “Next Goal Wins”i anlattı.

◊ Samoa ekibinin hikâyesine sizi çeken neydi?
- Taika Waititi: Beni bu konuya çeken şey, iyi bir mazlumun hikâyesini sevmemdi. Bu nihai mazlum hikâyesi; kimsenin inanmadığı, hiç gol atmamış, ülke tarihinde hiç maç kazanmamış, tarihteki en büyük uluslararası yenilgiyi almış bir takım... Samoa takımı hakkında yapılan belgesel gerçekten çok güzeldi. Hepimizin sevdiği, gerçek bir mazlum hikâyesi görmek benim için muhteşemdi. Bu hikâyeleri seviyoruz. Her zaman kazanmaya devam eden, sıkıcı kazananlar hakkında bir spor filmi görebiliriz ve bu yüzden bunun gerçek bir hikâye olduğuna ilk başlarda gerçekten inanamadım. Belgeseli izledim, çok şaşırdım. Hikâyede neler olduğunu araştırdım.

◊ Bir spor filmi yapacağınız daha önce aklınıza gelir miydi, futbola ilginiz var mıydı?

- Taika Waititi: Hayır, spor filmi yapacağımı hiç düşünmezdim, özellikle de hakkında hiçbir şey bilmediğim futbolla ilgili bir film... Futbol hakkında çok az bilgi sahibi olarak bu filmi çektim.

4-5 YAŞIMDAN BERİ LIVERPOOL TARAFTARIYIM

◊ Michael Fassbender, Thomas Rongen ile konuştuktan sonra koçluktan ne anladınız? Eskiden futbola olan bir yakınlığınız var mıydı?

Yazının Devamını Oku