Dışarda yemek yedik, ’ev dışı Mutfak’ 5 milyar Euro’ya çıktı

UNILEVER Food Solutions’ın Global Müşteri Geliştirmeden Sorumlu Dünya Başkan Yardımcısı Candan Karabağlı, Türkiye’de ev dışı gıda sektörünün 5 milyar Euro olduğunu belirterek, "Türkiye’de yüzde 10’luk pazar payımız var. Unilever bünyesinde üç yıl içinde beşinciliğe çıkacağız" dedi.

ULUSLARARASI hızlı tüketim devi Unilever’in ev dışı gıda sektörüne hizmet veren şirketi Unilever Food Solutions’ın (UFS) Global Müşteri Geliştirmeden Sorumlu Dünya Başkan Yardımcısı Candan Karabağlı, "Ekonomik yavaşlamanın ülke ekonomimize olumsuz etkilerine rağmen büyüme hedeflerimizi devam ettiriyoruz" diyor. Dünyada ev dışı gıda sektörünün büyüklüğünün 350 milyar Euro civarında olduğuna dikkat çeken Karabağlı, Türkiye’de bu sektörün boyutunun alkollü içki ve içecek hariç yaklaşık 5 milyar Euro seviyesinde olduğunu belirtiyor. Unilever Food Solutions (UFS) Dünya Başkan Yardımcılığı görevini yürüten Karabağlı, doğrudan Unilever Food Solutions CEO’suna bağlı olarak çalışıyor. Portekiz, İspanya, Fransa, İtalya, Yunanistan Avusturya ve İrlanda’nın idari sorumluluğu Karabağlı’da. Unilever Food Solutions’ın dünyadaki büyüklüğü 2 milyar Euro, Avrupa cirosu ise 1 milyar Euro. 2008 sonunda Türkiye’nin Unilever Food Solutions dünyasında 12’inciliğe yükseldiğini belirten Candan Karabağlı, "Türkiye olarak hedefimiz önümüzdeki 3 sene içerisinde dünyada ilk 5 arasına girmek" diyor. Karabağlı ile kriz ortamında dünyada ve Türkiye’de ev dışı gıda, yani profesyonel mutfak ürünleri sektörünü konuştuk.

350 milyar Euro’luk pazar

Dünyada sektörün büyüklüğü nedir?

- Yaklaşık 350 milyar Euro civarında. 71 ülkede faaliyet gösteren Unilever FoodSolutions’ın ev dışı gıda sektöründeki büyüklüğü ise 2 milyar Euro.

Türkiye’de ev dışı gıdanın durumu nedir?

- Alkollü içki ve içecek sektörleri hariç, Türkiye’de ev dışı gıda sektörünün büyüklüğü yaklaşık 5 milyar Euro. Bu sektörün kapsadığı alanlar içinde et, sebze, meyve, un, makarna gibi farklı kategoriler de bulunuyor. Ancak UFS Türkiye, kendi ürünlerinin bulunduğu kategorilerde yaklaşık yüzde 10’luk bir pazar payına sahip.

Hedef dünyada ilk 5

Türkiye’nin dünyadaki operasyonlarınız içindeki ağırlığı ve önemi nedir?

- Türkiye gelişmekte olan pazarlar içinde yer alıyor. BRICMIST dediğimiz içinde Brezilya, Rusya, Hindistan, Çin, Meksika, Endonezya, Güney Afrika ile beraber Türkiye de öncelikli, büyüme potansiyeli yüksek olan ve yatırım yaptığımız pazarlar içinde. 2008 sonu itibariyle Türkiye, Unilever Food Solutions dünyasında 12’inci büyük ülke. Türkiye olarak hedefimiz önümüzdeki 3 sene içinde dünyada ilk 5 arasına girmek. Türkiye’deki ev dışı gıda pazarının bu potansiyele sahip olduğuna inanıyoruz.

Krizde ev dışı yemek pazarında bir daralma yaşandı mı?

- Dünyada ve Türkiye’de krize bağlı olarak dışarıda yemek yeme alışkanlığında genel bir daralma yaşandığını söyleyebiliriz. Bu alışkanlığın değişmesi ve tasarruf nedeniyle turizm ve iş seyahatlerindeki azalmalar, restoran ve otel gibi alanlarda daralmalara neden oluyor. Öte yandan catering servisi veren firmalarda da daralmalar yaşanıyor. Buna karşılık askeriye, sağlık sektörü, okullar, huzurevleri gibi sektörün alt bölümleri büyüklüklerini korumaya devam ediyor.

Yiyecek israfını önleme çözümleri 

Krizle müşterilerinizle ilişkilerinde neler değişti?

- Müşterilerilerimizle yapılan ortak projelerin sayısında ciddi artış var. Müşterilerimize enerji ve yiyecek israfını nasıl önleyebileceklerini gösteriyor, maliyetlerini düşüren çözümler sunuyoruz. Ürün portföyümüzde bulunan gıda ürünlerinin mönü maliyetindeki yeri yüzde 1 veya altında. Buna karşılık sunduğumuz çözümlerin mönü kalitesini artırıyor.

2008 ciromuz 100 milyon dolar

2008 yılını nasıl geçirdiniz, 2009 beklentileriniz neler?

- 2008’de, 100 milyon dolar ciroya ulaştık. Yaşanan ekonomik yavaşlamanın ülke ekonomimize olumsuz etkilerine rağmen Unilever Food Solutions olarak istikrarlı büyüme hedeflerimizi devam ettiriyoruz. 2009’da da etkilerini hissettiğimiz ekonomik yavaşlamaya rağmen büyümemizi sürdürmek hedeflerimizin başında geliyor.

Krizde hazır yemeğe ve fast food’a ilgi artıyor

Krizde tüketim alışkanlıklarında ne gibi değişimler gözlüyorsunuz?

- Krizle birlikte insanların dışarıda yemek yeme alışkanlıkları değişiyor. Arntık daha itinalı harcıyorlar. Bu durum restoranlarda kişi başı restoran harcamalarında ve restorana giren kişi sayısında düşüşe neden oluyor. Evde tüketimin artması ile süpermarketlerden alınabilen hazır yemeklere ve fast food lokantalara eğilim artıyor.

Dünyanın gıda tedarikçisi

UNILEVER Food Solutions (UFS), ev dışı gıda sektöründe hizmet veren, markalı gıda ürünlerinin, servislerinin lideri ve tedarikçisi. UFS, bulyonlar, çeşniler, çorbalar, soğuk soslar, çay ve tatlılarıyla biliniyor. Knorr, Lipton, Carte D’or, Calve, Sana, Becel, Flora gibi markaların altında satılan ürünleri, tüm dünyada oteller, restoranlar, catering şirketleri, kafelerde kullanılıyor.

Ev dışında yemek için İspanyol 3 bin, Türk 400 dolar harcıyor

Türkiye’de ev dışı gıdada ne potansiyel görüyorsunuz?

- Ev dışı gıda sektörünün gelişimi var olan ülkenin kişi başına düşen geliri ve gelenekleri ile doğrudan bağlantılı. Amerika ve İngiltere’de ev dışı gıda harcamalarına baktığımızda yüzde 45-50 olduğunu görürüz. Türkiye’de bu oran yarı yarıya, yüzde 20-25. Avrupa ve Akdeniz ülkeleriyle karşılaştırdığımızda İspanya’da kişi başı ev dışı gıda harcamaları 3 bin dolar, İtalya’da 2 bin dolar, Türkiye’de 400 dolar. Türkiye’de ev dışı gıda harcamaları, gerek nüfusun artışı, gerekse ekonomideki olumlu gelişmelerle çok daha üst seviyelere çıkacak. Ekonominin güçlenmesiyle Türkiye pazarının kısa sürede Avrupa ortalamasına yaklaşacağına inanıyoruz.

CANDAN KARABAĞLI

UNILEVER
Food Solutions (UFS) Global Müşteri Geliştirmeden Sorumlu Dünya Başkan Yardımcısı Candan Karabağlı, Ortadoğu Teknik Üniversitesi Endüstri Mühendisliği mezunu. ABD’de Arizona Üniversitesi’nde yönetim bilgi sistemi üzerine yüksek lisans yaptı. 1987’de Lever’de işe başladı. Elida Kozmetik Ticari Direktörlüğü’nün ardından, 1995’de Lever Industrial Türkiye Genel Müdürü oldu. 1999’da DiverseyLever International’a Global İş Geliştirme Başkan Yardımcılığı’na atanarak, Hollanda’ya gitti. 2004’de Unilever Food Solutions Avrupa Başkan Yardımcılığı’na getirildi. 2006’dan beri Unilever Food Solutions Global Müşteri Geliştirmeden Sorumlu Başkan Yardımcısı.
Yazarın Tüm Yazıları