5.1 milyar dolarlık temizlik ve kozmetik krize kafa tutuyor

TOBB Kozmetik ve Temizlik Ürünleri Sanayi Sektör Meclisi Başkanı Ahmet Pura, 5.1 milyar dolarlık sektörün krizde ’mutlu’ kalabilenler arasında yer aldığını söyledi.

Pura, Türkiye Sabun ve Deterjan Sanayicileri Derneği olarak öncülük ettikleri ’konsantre deterjan’ kullanımıyla ilgili kampanyanın, deterjan tüketimini, iki yılda 251 bin ton azalatacağını belirtiyor.

YILLIK 5.1 milyar dolar büyüklüğe sahip kozmetik ve temizlik ürünleri, krize rağmen ’mutlu’ bir sektör. TOBB Kozmetik ve Temizlik Ürünleri Sanayi Sektör Meclisi ile Türkiye Sabun ve Deterjan Sanayicileri Derneği Başkanı Ahmet Pura, "Sektörün genelinde bir alt taban var, onun dışında daha da aşağılara gitmediği için hem kozmetiği, hem de temizliği mutlu sektörlerden biri olarak yorumluyoruz" diyor. Ahmet Pura, bugünlerde raflarda yerini alan konsantrematik deterjanların hem çevreye katkı sağlayacağını, hem de enerji tüketimini azaltacağına dikkat çekiyor. Pura, Türkiye Sabun ve Deterjan Sanayicileri’nin öncülük ettiği konsantre deterjan kullanımıyla iki yıl sonra halen 760 bin ton olan tüketimin 251 bin ton daha azalacağını vurguluyor. Aynı zamanda Colgate Palmolive Türkiye Yönetim Kurulu Üyesi olan Ahmet Pura, Colgate’in 2007 yılından beri sürdürdüğü ’Parlak Gülüşler, Parlak Gelecekler’ projesiyle de 2011’e kadar 2.5 milyon üçüncü sınıf öğrencisine ulaşmayı hedeflediklerini söylüyor. Ahmet Pura ile sektörü ve krizi konuştuk.

5.1 milyar dolar

ÆKozmetik ve temizlik pazarının büyüklüğü nedir?

- 2.7 milyar doları temizlik ürünleri, 2.4 milyar doları kozmetik olmak üzere toplam pazar 5.1 milyar dolar. Dünya genelinde ise kozmetik pazarı 200 milyar dolar, temizlik ürünleri 180 milyar dolar civarında.

ÆKriz, sektöre nasıl yansıyor?

- Hızlı tüketim ürünleri sektöründe bir alt seviye var, tüketim onun altına inmiyor. 2008’in ilk on ayında tüketici talebi yüzde 6 artmış. 2007’nin ilk on ayına göre düşme var tabii, ama diğer sektörlere göre hálá artış var. Çünkü insanların diş macunu gibi tüketmesi zorunlu ürünlerimiz var. Belki iki yerine bir tane alıyor ama alıyor. 2001 krizinde özellikle kozmetik ürün satışında artış olmuştu. Erkekler de kadınlar da moral için kendisine bakar olmuştu. Bu krizde de bir alt taban var, henüz tüketim aşağılara gitmediği için mutlu sektörlerden biriyiz.

Erkek ürünleri patladı

ÆErkek mi, kadın ürünlerinde mi daha çok artış görüyorsunuz?

- Erkek ürünlerinde dünya genelinde son 4 yılda artış var. 200 milyar dolarlık pazarın 16 milyar doları erkek ürünlerinden oluşuyor. Erkekler eskiden sadece deodorant ve tıraş kremi kullanırdı. Gözaltı kremleri, yüz kremleri, jeller son dönemlerde patlama yaptı. Türkiye’de de bu boyutta olmasa da pazarda gelişme var. Kozmetik pazarının yüzde 5-6’sını erkek ürünleri oluşturuyor.

ÆTemizlik ürünlerine kriz nasıl yansıyor?

- Ekonomik krizde markalı deterjanlardan kaçış oluyor.Ekonomik olumsuzluk olduğunda tüketici mahallesine dönüyor ve merdivenaltı ürüne yöneliyor.

5 yılda 2.5 milyon çocuğa ulaşacağız

ÆColgate’in ağız ve diş sağlığı projesiyle kaç çocuğa ulaşılması planlanıyor?

- ’Parlak Gülüşler, Parlak Gelecekler’ projesi üçüncü sınıf öğrencilerine yönelik. Projeyle 2007’de dünyada 500 milyon çocuğa ulaşıldı. Türkiye’de 2008 yılı sonunda toplam 771 bin öğrenciye ulaştık. 2009 yılında ise toplam 1 milyon 250 bin çocuğa ulaşacağız. Türkiye’de beş yıl boyunca sürdürülecek projeyle 2.5 milyon çocuğa ulaşılmış olacak.

AHMET PURA/images/100/0x0/55ea2263f018fbb8f86d55fb

AHMET Pura, 1948 İstanbul doğumlu. İktisadi ve Ticaret İlimleri Akademisi mezunu. İş hayatına 1973 yılında Unilever’de başladı. 1979-1987 yıllarında Komili Pazarlama’da bölge müdürlüğü ve genel müdürlük yaptı. 1989-1991 arasında Hacı Şakir’de Genel Müdürlük, 1992-1997’de Colgate Palmolive Türkiye’de satış direktörlüğü ve genel müdürlük görevlerini üstlendi. 1997’den bu yana Colgate Palmolive Türkiye Yönetim Kurulu Üyesi. TOBB Kozmetik ve Temizlik Ürünleri Sanayi Sektör Meclisi ile Türkiye Sabun ve Deterjan Sanayicileri Derneği Başkanı. Türkiye Kozmetik ve Tuvalet Müstahzarları Üreticileri Derneği, Türkiye Reklamverenler Derneği, Ağız ve Diş Sağlığı Derneği Yönetim Kurulu Üyesi. Peppers&Rogers Grup Türkiye, Tribal Yönetim Kurulu Başkanı.
Yazarın Tüm Yazıları